• Een avontuurlijke nacht op de berg
    08 apr '13
    • Dscn9887,Klein Dscn9924,Klein Dscn9934,Klein Dscn9974,Klein Dscn9962,Klein Groep8

Een avontuurlijke nacht op de berg

Het is februari, hoogseizoen en dus druk in het skigebied. Buiten de vakanties is het vaak stil bij de liften, maar nu staan op de piektijden lange rijen bij de skiliften. Wij hebben gemengde gevoelens; jammer dat we zo lang in de rij moeten staan, maar we wetende dat het straks stil en rustig zal zijn waar we naar toe zullen gaan...

Ik ga de bergen in en neem mee

Al langere tijd liep ik met het idee rond om een nacht op de berg door te gaan brengen. Deze week moet het er van komen; het is (voor ons verwende lokals) te druk in het skigebied en daarbij zijn de condities ideaal voor ons avontuurlijke plan. Via Facebook peil ik de bereidbaarheid van een paar gelijk gestemde vrienden en vraag ze op om een slaapzak, eten en drinken en lawine 3-eenheid mee te nemen. Verder is het een must om te beschikken over toerski's of een splitboard om de volgende dag terug te kunnen hiken naar de beschaving van het skiresort. Drie drukke liften en een uur later staan we op de top van de Grandes Platières, waar we ons opmaken om de stilte van de backcountry in te skiën. Nieuwsgierige en jaloerse blikken worden ons toegeworpen als we het touwtje onderdoor en de ongerepte sneeuw tegemoet gaan.

Neige de printemps

Het heeft al even niet gesneeuwd en de zon staat dagelijks stevig op deze afdaling te schijnen. Zoals gewoonlijk treffen we hier dan ook geen gortdroge poeder, maar regelrechte springsnow, ofwel neige de printemps condities. Dat is maar beter ook, want de hellingshoek is hier te klein om diepe droge poeder te kunnen rijden. In totaal dalen we zo'n 500 af over leuk en avontuurlijk terrein met geweldige uitzichten in de richting van de Savoie. De zware rugtassen belemmeren ons om het onderste uit de kan te halen. Maar dat is eigenlijk wel prima; we doen het rustig aan en genieten met elkaar van de rust en ruimte die een groot contrast vormt met de drukte in het skigebied.

Bij de hut

Aangekomen bij de hut worden we verrast door de aanwezigheid van 2 oudere mannen die dit zelfde gevoel lijken te delen. Het blijken de huttenwaard met een vriend deze dag hebben gekozen om z'n hut op te zoeken. Deze geschikte Savoyard regelt dat er voor ons allemaal een matras klaarligt en stookt het beneden zo warm dat de temperatuur ronduit behaaglijk blijkt te zijn op onze slaapzolder. Na het genieten van een schitterende ondergaande zon op het Mont Blanc massif, maken we de bedden en de eettafel op. Allemaal hebben we wat lekkers te eten meegenomen en verder had iedereen nog plek in z'n tas over voor een kleine alcoholische versnapering. Naast het meegenomen eten en drinken, delen we de mooiste verhalen en genieten met elkaar van de puurheid van de hut en de bergen. Na een nachtelijke fotosessie duiken we ons warme mandje in.

Terug naar boven

Niemand heeft een wekker gezet en de binnenvallende zonnestralen doen ons pas om 9 uur wakker worden. We hebben allemaal heerlijk geslapen en maken ons klaar voor een alpine ontbijt. De zon doet hard haar best om de temperatuur weer op te drijven tot te hoge waardes voor de tijd van het jaar. Maar dat is helemaal geen straf zo 's morgens op 2000m. We pakken onze spullen in, bedanken de waard voor z'n goede zorgen en maken ons klaar voor de hike. We splitten de boards, plakken de skins onder de latten en gaan op pad. Met een grote glimlach lopen we in een rustig tempo naar boven, om anderhalf uur later weer aan te komen op de Grandes Platières. Het is lunchtijd en en de zon schijnt stevig en dus erg druk op dit fantastische uitkijkpunt. We worden ook nu weer begroet met blikken die we kennen van gisteren. Terug naar huis besluiten we via de Cascades af te dalen; hiermee vermijden we alsnog de drukte op pistes en bij de liften, want dit zen-gevoel houden we graag even vast tot vanavond.

Heb jij wel eens een avontuurlijke nacht doorgebracht in de bergen en hoe heb jij die beleefd?